Rescatando una entrevista con Carlos Suari

Entrevista publicada nel diariu El Comercio. 8 de xunu de 2012.

Carlos Suari (Avilés, 1982) presenta un completu trabayu’bout ún de los deportes tradicionales más importantes d’Asturies. La obra, ‘Atles de los bolos asturianos’,’tis un completu estudiu de campu, de les distintes modalidaes qu’atopamos nel Principáu d’Asturies. Les páxines del volume, qu’espubliza la editorial Suburbia, tán enllenes de dibuxos, mapes y imáxenes que completen la información d’una obra de referencia pa esta seña d’identidá de la cultura asturiana.

–¿Qué lu llevó a escribir esta obra?

–Al estudiar los xuegos tradicionales asturianos en xeneral, dime cuenta de que los bolos constitúin una realidá diferenciada dientro d’esi patrimoniu lúdicu. Quixi saber en qué puntu taben estes práutiques ancestrales, el so estáu de conservación, les sos perspeutives de futuru…

–¿Cuántu tiempu tardó en completar el trabayu?

–Hai qu’esclariar que la investigación’tis mayor que’l propiu llibru,’tis dicir, hai munchísimo material de tou tipu que nun quedó recoyío nel Atles de los Bolos que diemos a imprenta. El trabayu en xunto llevó cosa de 3 años y tuvo dixebráu en dos llinies d’investigación, una pal inventariáu de toles modalidaes que se pudieron rescatar, y otra pa la so descripción.

–¿Cuántos xuegos de bolos atopó nes investigaciones?

–Nesti llibru ‘atrevíme’ a mostrar 43 modalidaes, siendo 35 de tipu tradicional y 8 de tipu sintéticu o deportificaes, les que furrulen, furruluraron o pretenden llegar a furrular como deportes modernos. Y digo que m’atreví a sacar ‘namás’ éstes,’cause llegué a axuntar della información’bout otres modalidaes, pero la falta de dalgunos detalles nun me dexó considerales descrites dafechu y por eso nun apaecen nel Atles.

–¿Qué modalidaes son les más practicaes?

–Anguaño les modalidaes más practicaes son les que garraron forma de deporte modernu, los xuegos de bolos que se deportificaron. Nesti orden, por númberu de fiches, les más prauticaes son la cuatriada, el bolu vaqueiru, el bolu celta, el batiente, el bolu palma y el bolo rodao. Otres modalidaes non deportificaes como’l dexabolu, el cuatrín d’Agones, los bolinos o’l birle siguen prauticándose en fiestes y na intimidá de los pueblos.

–Ente tantes formes de bolos, habrá dalguna que tenga riesgu de perdese por falta de xugadores.

–Sí, de fechu, sacante les modalidaes federaes, toles demás tán en riesgu de desapaecer. Otres, con peor suerte, yá nun se prautiquen pero consérvase’l material (los bolos y la bola) y l’espaciu (la bolera). N’otru peldañu más baxu tán les que nin se prautiquen nin conserven estructures. Y hai otres que yá nun podemos siquiera reproducir’cause la memoria de lo que foron franció o presenta fondes resquiebres.

–L’apartáu gráficu del llibru tamién’tis mui importante.

–Escoyimos los dibuxos en cuenta de les semeyes pa da-y esi aire d’atles anatómicu, considerando que per aciu d’esta téunica somos quien a espeyar meyor les carauterístiques del material y los espacios: los bolos y les boles y la bolera. Los mapes, pela so banda, constitúin la estaya d’atles cartográficu, na que s’espliciten cuestiones que rellacionen el sentíu y el significáu de los propios xuegos col so allugamientu xeográficu. Semeyes y otres figures usámosles namás pa nutrir la primer parte del llibru, que’tis un ensayu breve’bout los bolos.

–¿Qué zones d’Asturies son les más aficionaes a los bolos?

–Güei, paradóxicamente, los bolos tán más presentes nes villes y ciudaes. La perda poblacional de les zones rurales ta conllevando la muerte de los xuegos na so espresión más natural, nos pueblos.

–¿Por qué Asturies se llegó a convertir nel centru mundial de los bolos?

–De siempre, por vezu académicu, pensábase que los bolos llegaren a Asturies per dalguna de les grandes víes de comunicación europees, como’l Camín de Santiago. Lo cierto’tis que depués de les investigaciones, pue comprobase qu’Asturies tien una densidá bolística mayor que la d’otros territorios y cultures de cerca. Esto, xunto cola distribución norte- sur de dalgunos rasgos bolísticos, podría abrinos les puertes a una hipótesis que convierte Asturies nún focu más que nun llugar de pasu nesto de los bolos.

–¿En qué situación tá la práutica de los bolos güei?

–A más impactu de la modalidá, meyor relevu xeneracional. Asina, dientro de les modalidaes federaes, les más prauticaes tienen bona cantera, y les más escases en númberu de fiches tienen ciertos problemes. Pela cueta, los xuegos de bolos que nun se deportificaron tienen un problema de viabilidá bien grande, nun hai relevu xeneracional.

–¿Qué necesidades más urxentes tien esti deporte?

–La difusión. L’alministración ha dase cuenta de que los bolos nun son sólo una modalidá deportiva más. Estos xuegos constitúin un elementu patrimonial d’una fondura incalculable.

–¿Tá preparando dalgún otru trabayu’bout otros xuegos o deportes tradicionales?

–Sí, hai un proyeutu de recoyida y difusión de los xuegos tradicionales permanente.Carlos Suari (Avilés, 1982) presenta un completu trabayu’bout ún de los deportes tradicionales más importantes d’Asturies. La obra, ‘Atles de los bolos asturianos’,’tis un completu estudiu de campu, de les distintes modalidaes qu’atopamos nel Principáu d’Asturies. Les páxines del volume, qu’espubliza la editorial Suburbia, tán enllenes de dibuxos, mapes y imáxenes que completen la información d’una obra de referencia pa esta seña d’identidá de la cultura asturiana.

–¿Qué lu llevó a escribir esta obra?

–Al estudiar los xuegos tradicionales asturianos en xeneral, dime cuenta de que los bolos constitúin una realidá diferenciada dientro d’esi patrimoniu lúdicu. Quixi saber en qué puntu taben estes práutiques ancestrales, el so estáu de conservación, les sos perspeutives de futuru…

–¿Cuántu tiempu tardó en completar el trabayu?

–Hai qu’esclariar que la investigación’tis mayor que’l propiu llibru,’tis dicir, hai munchísimo material de tou tipu que nun quedó recoyío nel Atles de los Bolos que diemos a imprenta. El trabayu en xunto llevó cosa de 3 años y tuvo dixebráu en dos llinies d’investigación, una pal inventariáu de toles modalidaes que se pudieron rescatar, y otra pa la so descripción.

–¿Cuántos xuegos de bolos atopó nes investigaciones?

–Nesti llibru ‘atrevíme’ a mostrar 43 modalidaes, siendo 35 de tipu tradicional y 8 de tipu sintéticu o deportificaes, les que furrulen, furruluraron o pretenden llegar a furrular como deportes modernos. Y digo que m’atreví a sacar ‘namás’ éstes,’cause llegué a axuntar della información’bout otres modalidaes, pero la falta de dalgunos detalles nun me dexó considerales descrites dafechu y por eso nun apaecen nel Atles.

–¿Qué modalidaes son les más practicaes?

–Anguaño les modalidaes más practicaes son les que garraron forma de deporte modernu, los xuegos de bolos que se deportificaron. Nesti orden, por númberu de fiches, les más prauticaes son la cuatriada, el bolu vaqueiru, el bolu celta, el batiente, el bolu palma y el bolo rodao. Otres modalidaes non deportificaes como’l dexabolu, el cuatrín d’Agones, los bolinos o’l birle siguen prauticándose en fiestes y na intimidá de los pueblos.

–Ente tantes formes de bolos, habrá dalguna que tenga riesgu de perdese por falta de xugadores.

–Sí, de fechu, sacante les modalidaes federaes, toles demás tán en riesgu de desapaecer. Otres, con peor suerte, yá nun se prautiquen pero consérvase’l material (los bolos y la bola) y l’espaciu (la bolera). N’otru peldañu más baxu tán les que nin se prautiquen nin conserven estructures. Y hai otres que yá nun podemos siquiera reproducir’cause la memoria de lo que foron franció o presenta fondes resquiebres.

–L’apartáu gráficu del llibru tamién’tis mui importante.

–Escoyimos los dibuxos en cuenta de les semeyes pa da-y esi aire d’atles anatómicu, considerando que per aciu d’esta téunica somos quien a espeyar meyor les carauterístiques del material y los espacios: los bolos y les boles y la bolera. Los mapes, pela so banda, constitúin la estaya d’atles cartográficu, na que s’espliciten cuestiones que rellacionen el sentíu y el significáu de los propios xuegos col so allugamientu xeográficu. Semeyes y otres figures usámosles namás pa nutrir la primer parte del llibru, que’tis un ensayu breve’bout los bolos.

–¿Qué zones d’Asturies son les más aficionaes a los bolos?

–Güei, paradóxicamente, los bolos tán más presentes nes villes y ciudaes. La perda poblacional de les zones rurales ta conllevando la muerte de los xuegos na so espresión más natural, nos pueblos.

–¿Por qué Asturies se llegó a convertir nel centru mundial de los bolos?

–De siempre, por vezu académicu, pensábase que los bolos llegaren a Asturies per dalguna de les grandes víes de comunicación europees, como’l Camín de Santiago. Lo cierto’tis que depués de les investigaciones, pue comprobase qu’Asturies tien una densidá bolística mayor que la d’otros territorios y cultures de cerca. Esto, xunto cola distribución norte- sur de dalgunos rasgos bolísticos, podría abrinos les puertes a una hipótesis que convierte Asturies nún focu más que nun llugar de pasu nesto de los bolos.

–¿En qué situación tá la práutica de los bolos güei?

–A más impactu de la modalidá, meyor relevu xeneracional. Asina, dientro de les modalidaes federaes, les más prauticaes tienen bona cantera, y les más escases en númberu de fiches tienen ciertos problemes. Pela cueta, los xuegos de bolos que nun se deportificaron tienen un problema de viabilidá bien grande, nun hai relevu xeneracional.

–¿Qué necesidades más urxentes tien esti deporte?

–La difusión. L’alministración ha dase cuenta de que los bolos nun son sólo una modalidá deportiva más. Estos xuegos constitúin un elementu patrimonial d’una fondura incalculable.

–¿Tá preparando dalgún otru trabayu’bout otros xuegos o deportes tradicionales?

–Sí, hai un proyeutu de recoyida y difusión de los xuegos tradicionales permanente.

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