Pablo X. Suárez en “Diagonal”

Nel últimu númberu del periódicu Diagonal, Sofía Castañón entrevista a Pablo X. Suárez’bout Yoni y yo y otres actividaes lúdico-lliteraries.

Ye l’home que recita, con una camiseta d’Asturies Underground bien lleíble,’bout bases ellectróniques, que-y pon versu a los soníos que xenera una Nintendo DS, a lo que llama Technopoética onde otros dicen perfopoesía, que monta les Timbes Poétiques onde otros armen un recital reiterativu. Publicó’l poemariu Asturiana Beat (Trabe), y’tis ún de los sospechosos habituales nesto de dinamizar los ritmos uvieínos. Y nesto de dicir que la poesía pue dexate KO foi parte de los poetes que s’enfundaron guantes de boxéu y posaron en mirada y versu pa la instalación El Desafío de Ropa Tendida. Axitador de la pallabra y conductor a impulsos del chispazu del buen movimientu, Pablo X. (que naide entrugue de qué’tis la X.) Suárez saca agora’l so primer llibru de relatos depués de publicar dellos n’antoloxíes como Vía de serviciu (Suburbia) o La edad del óxido (Laria).

-Yoni y yo. ¿Eso va como Platero y yo,’tis dicir, y tú?

Efectivamente muncha xente podrá pensar que Yoni’tis un burru. Pero Yoni’tis namás fíu de la sociedá que lu crió, descendiente directu de les prexubilaciones y la burbuya inmobiliaria, hermanu de lleche de la play y del techno. El símil familiar ’tain’t gratuitu:’tis ficción xeneracional.

– Los tos relatos (“L´importe esautu”, “Malaka”) tienen siempre un puntu de crónica del llau escuru de la postmodernidá,  ¿vamos atopar eso nesti llibru?

Mmmm, supongo que’l gráu de lluz de la posmodernidá (yo diría más bien decadencia del imperiu que posmodernidá) ta un poco nos güeyos del que mira. La decadencia de los imperios tien siempre’l so puntu hedonista y lluminosu. Ehí ta’l Satiricon. Esti hedonismu terminal’tis al par causa y consecuencia de la destrucción del imperiu.

– Ya que todo ye post-post, ¿Asturies ye un buen  caldu de cultivu para facer post-crónica?

Tamién nel Satiricón sal un refrán paradóxicamente romanu: cualquier llugar’tis’l centru del mundu. Asturies’tis’l centru del mundu. Pero que mierda y que maravilla de mundu.

– ¿Cómo escribe prosa un technopoeta?

Pues enchufa igual nel audio una sesión de Hawtin, pero pasa de calcar tanto al botón d’espaciu, y pónse quiciás un pocu más descriptivu y superficial.

– Ye más… ¿qué’tis eso de la Technopoétika?

Poesía recitada’bout una base techno. Y cuando digo techno digo house o minimal o lo que pinte.

– Y a quien diz que la poesía d’agora paez prosa versificada, ¿qué-y respondes?

Hai un friki pa cada cosa. Respeto a los que disfruten contando sílabes y buscando guapos axetivos antepuestos. Yo tamién a veces uso la rima, tien un puntu simpáticu y raperu.

– Organices dende va tiempu les Timbes Poétikes n’Uviéu. ¿Lo de Timba’tis pa quita-y el rollu líricu o por confirmar que los poetes son unos crápules?

La idea de la timba’tis meter la poesía nos bares, d’onde nunca debió salir. La poesía alienáron-yla al pueblu por culturetismu y academicismu. L’estatus quo ranciocultural que se mantién dende la transición y la música pop acabaron de matala a nivel de cai. Ye tovía’l día de güei que la xente d’a pie tien la idea de la poesía como dalgo romántico y arcaico. ¿Como’tis ho? Paso de que me faigan chistes con abrochame la bragueta. Hai munchu trabayu que facer nesi campu, trabayu que la élite cultural y académica nun ta dispuesta mayormente a facer. Poesía na cai y nos chigres, coño, yá.

– Asturiano, castellano… escribiendo ¿yes diglósicu como les sociedaes o bilingüe como les ediciones cuidaes de poesía?

Billingüe a muerte. Y amestáu, cuando pinta. L’Asturies billingüe’tis un proyectu de futuru. La diglósica tendría que ser yá parte del pasáu. Llamentablemente queda munchu trabayu que facer, tamién, nesi aspectu.

– Cola que ta cayendo, ¿qué materia utilizaríes agora pa un relatu?

Probablemente la historia de daquién qu’acude al diariu d’Antena 3 pa conocer a la cibersuegra. Y a la probe cibersuegra llévenla engañada pensando que va falar del Real Madrid, del que’tis fan. Gústenme los ambientes elegantes y de clase alta.

Advertisements

Dexa un retruque

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s